Muslimsk familie fra Damaskus bruger gerne kirkernes tilbud til flygtninge

(Nyt på tværs 3 - 2016)

De ønskede frem for alt at give sønnen en tryg fremtid langt fra krigens rædsler. Derfor besluttede Ghassan Rhami og Mais al Aswas som så mange andre syriske familier at søge asyl i Europa. Året før var familien flygtet til Egypten fra den eskalerende borgerkrig, men her viste det sig umuligt at skabe et livsgrundlag. En aprildag i 2014 gik den 34-årige syriske familiefar om bord i en synkefærdig båd med kurs mod Europa. Da båden efter fem dage på havet begyndte at tage vand ind, var det tanken om sønnen, der gav ham styrke til ikke at give op. Otte måneder senere fik Ghassan Rhami asyl i Danmark.

Læs mere: Vores tro giver os håb

Interview med amerikansk fredsmægler

(Nyt på tværs 1-2012) 

Spørger man David Shenk, hvordan kristne får kontakt med muslimer, svarer han med et stort smil: "Inviter dem på middag - og lad være med at servere flæskesteg!"

   For nylig var den hvidskæggede amerikaner, der er konsulent for religionsmøde i den amerikanske organisation Eastern Mennonite Missions, på skandinavisk besøg som taler på en nordisk konsultation om islam og kristendom i Uppsala. David Shenk er født og opvokset i Tanzania, hvor forældrene var missionærer, har en doktorgrad i religionsvidenskab og har boet 16 år i Somalia og Kenya. I en alder af 75 rejser han stadig verden rundt for at skabe større forståelse mellem kristne og muslimer.  

Læs mere: Find en muslimsk ven

Interview med albansk fængselspræst i Malmø

(Nyt på tværs 1-2012) 

Når Ferro Mehmedovic går ind gennem porten til Malmøs fængsler, er det med en klar bevidsthed om, at han meget vel selv kunne være endt bag de tykke mure. Den 44-årige fængselspræst er etnisk albaner fra Montenegro og opvokset som muslim. Da han kom til Sverige som krigsflygtning i 1992, var det med en blakket fortid som medlem af det serbiske antiterrorkorps. Men et stærkt personligt møde med kristendommen ændrede hans liv radikalt. De sidste 10 år har den tidligere politiofficer været præst ved Hyllie Park Kyrkan i Malmø. Siden 2009 har han også været fængselspræst.

Læs mere: Giv ikke frygten råderum

Imamen og præsten

(Nyt på tværs 2-2011)

FJENDER BLEV TIL VENNER: I hjemlandet Nigeria var de i væbnet konflikt med hinanden og hinandens militser. I dag leder de forsoningsprojektet Interfaith Mediation Centre i delstaten Kaduna, der gennem længere tid har været skueplads for voldelige sammenstød mellem kristne og muslimske grupperinger, der har kostet flere hundrede dødsofre. Det internationalt anerkendte fredsinitiativ er beskrevet i dokumentarfilmen "The Imam and the Pastor". I marts var pastor James Wuye og imam Muhammad Ashafa i Danmark i forbindelse med en rundrejse i de nordiske lande. Tværkulturelt Center var medindbyder til en temafrokost i Københavns Domkirke.

Læs mere: Tillid på tværs

Massoud Fouroozandeh fortæller om sit møde med den kristne jul

(Nyt på tværs 4-2011)

Massoud Fouroozandeh (41) er opvokset i en muslimsk familie i Irans hovedstad Teheran. Som 15-årig flygtede han fra militærtjeneste over de tyrkiske bjerge til Danmark, hvor hans søster boede. Her tog han en handelsskoleuddannelse og startede sit eget importfirma. Senere konverterede han til kristendommen og grundlagde i 1997 migrantmenigheden Church of Love, der samler iranere, afghanere og danskere til gudstjenester på farsi i Odense, København og Århus. Over 500 tidligere muslimer er i årenes løb blevet døbt i Church of Love. I 2010 blev han cand.theol. fra Århus Universitet, og i september 2011 blev han som den første tidligere muslim ordineret som præst i folkekirken og ansat som migrantpræst - halvdelen af tiden på Fyn med tilknytning til Sct. Hans Kirke i Odense og den anden halvdel på landsplan med støtte fra Ole Kirks Fond. Han er gift med Elmira, der er etnisk aserbajdsjaner, og har to døtre på 11 og 12 år.

Læs mere: Migrantpræstens jul

Interview med den anglikanske præst, forfatter og islamkender Colin Chapman om islamfrygt, Muhammedtegninger og 138 muslimers åbne brev til den kristne verden.

(Nyt på tværs nr. 2 - maj 2008)

Det er ikke politisk korrekthed, han efterspørger, eller naiv eftergivenhed over for alle krav fra religiøse minoritetsgrupper. Men almindelig venlighed, omtanke og viljen til at prøve at forstå.    

     - Hvis flere kristne tog initiativ til kontakt med muslimer, ville mange fordomme falde til jorden. Glem et øjeblik, at muslimer er muslimer, og mød dem som mennesker med et navn og en livshistorie. Spørg hvordan de har det!

Læs mere: Start samtalen i dag

Når man taler sammen, falder fordommene, siger dansk teolog og tyrkisk imam

(Nyt på tværs nr. 4-2007)

De kan blive enige om ganske meget. Men når samtalen bevæger sig ind på kernen i kristendommen og islam - om Jesus er Guds Søn og Muhammed Guds profet, ved de, at de ikke bliver enige.

- Så er vi enige om, at vi er uenige! Men vi kan stadig være venner. For faktisk ligner vi hinanden temmelig meget. Vi er begge engageret i vores tro og vil gerne fortælle andre, hvad vi tror, siger de samstemmende - Daniel Ettrup Larsen, teolog og tværkulturel konsulent i Indre Mission, og Mustafa Øztoprak, der læser arabisk sprog og islamisk kultur ved Århus Universitet og det sidste år har fungeret som imam ved en af byens tyrkiske moskéer. De er også enige om, at venskab handler om andet og mere end religionsdialog, og at de efter en teologisk diskussion trænger til at gøre noget helt andet sammen.

Læs mere: Teologen og imamen

Londonpræst udfordrer fordomme om de andre

(Nyt på tværs nr. 2-2007)

Religionsmødet giver kristne i Vesten en unik chance for at genopdage vores egen tro, hvis vi tør træde ind i de andres verden. Men træd varsomt, siger erfaren engelsk præst.

Læs mere: Træd varsomt

Pigecafé i Århus nedbryder fordomme mellem kristne og muslimer

 (Nyt på tværs nr. 4-2006)

Derya er muslim. Kirsten er kristen. De bor et stenkast fra hinanden i andelsboligforeningen Skovgårdsparken i Århusforstaden Brabrand, der grænser op til Gellerupplanens hvidgrå boligblikke. Derya (21) er medicinstuderende og deler en kollegielejlighed med søsteren Döndü, der også læser medicin. Kirsten (31) er ansat i Indre Mission og bor i en fire-værelses lejlighed i naboblokken sammen med sin kinesiske mand John og sønnen David på 2 år. - Derya og Kirsten lærte hinanden at kende i en pigecafé i Århus, hvor 20-30 muslimske og kristne piger mødes til debat om religion, pigehygge og fortrolig snak. Caféen foregår på skift i et beboerhus, en kirke, en moské, et missionshus og pigernes hjem.

Læs mere: Derya og Kirsten

Fem kristne bønner

(Nyt på tværs nr. 1-2006)

Denne artikel er uddrag af en prædiken holdt af den anglikanske præst og islamkender Colin Chapman, der besøgte Danmark i august inviteret af Tværkulturelt Center. Den blev oprindelig holdt i Beirut i efteråret 2001 få uger efter terrorangrebet på World Trade Center den 11. september. Men budskabet er fortsat højaktuelt i lyset af de seneste måneders internationale krise og voldelige protestaktioner mod en dansk avis´ offentliggørelse af Muhammed-tegninger.  

Læs mere: En præsts bøn

Det afgørende er tillid, siger danske Louise og tyrkiske Zuhal, der er veninder på tværs af religion  

 (Nyt på tværs nr. 1-2006)

Zuhals familie er muslimer og kommer fra Tyrkiet. Louises familie er kristen og kommer fra Århus. Da Zuhal Kocan og Louise Nord Hansen mødte hinanden på Fredericia Gymnasium for halvandet år siden, troede de ikke, at de ville have meget   til fælles. I dag er pigerne veninder på tværs af religion og overraskede over, hvor godt de forstår hinanden - og hvor meget de faktisk har til fælles. 

Læs mere: Louise og Zuhal   

Det er ikke en religionskonflikt

(Nyt på tværs nr. 1-2006)

I sagen om de satiriske Muhammed-tegninger går fronterne ikke mellem kristne og muslimer eller kristendom og islam, men mellem tro og sekularisering – og mellem takt og respekt for andre menneskers overbevisning på den ene side, og på den anden side retten til absolut ytringsfrihed.

Læs mere: Takt, toner og tegninger 

Kristen arabisk islamekspert udfordrer vestlige værdier

(Nyt på tværs nr. 2-2005)

Chawkat Moucarry har et andet udgangspunkt end de fleste vestlige islameksperter. Som kristen araber opvokset i Mellemøsten stiller han spørgsmålstegn ved mange af de holdninger, som kristne i Vesten opfatter som selvfølgeligheder. Den 51-årige syrer er lektor i islamiske studier ved All Nations Christian College i England, hvor han også holder kurser om fordomme, diskrimination og racisme for kommende præster og kirkelige medarbejdere.

Læs mere: Vesten – set udefra

 
Erfaringer fra Birmingham med dialogdage for unge kristne og muslimer
 
(Nyt på tværs nr. 4-2004)

De sidste seks år har han arrangeret dialogdage for unge kristne og muslimer mellem 15 og 25 år i hjembyen Birmingham, hvor der ifølge den seneste opgørelse bor 150.000 muslimer. De indhøstede erfaringer har bekræftet den 38-årige englænder i den overbevisning, at religionsdialog ikke er forbeholdt voksne. Unge kan ofte gøre det meget bedre, fordi de er mere frimodige og umiddelbare - og dermed får de mere ud af at mødes end voksne, der er bange for at stille politisk ukorrekte spørgsmål. Men samtidig har de unge også brug for støtte, understreger Andrew Smith, der er ansat som ungdomssekretær i den engelske NGO Scripture Union og ved at afslutte en PHD om, hvordan kristne unge påvirkes af mødet med muslimske jævnaldrende.

Læs mere: Lyt til de unge

På mange måder ligner vi hinanden, siger 19-årige Zeinab fra Silkeborg

(Nyt på tværs nr. 4-2004)

Zeinab og Anna er veninder. Det har de været, siden de mødte hinanden i modtageklassen i Silkeborg for snart fire år siden. I dag går de i samme klasse på byens HF-kursus, læser lektier sammen flere gange om ugen, spiser sammen og overnatter i hinandens hjem. ”Vi er sammen næsten hele tiden,” siger de. Med deres venskab er de med til at aflive myten om, at muslimer og kristne ikke kan være venner. For 19-årige Zeinab er muslim, og 20-årige Anna er kristen.

Læs mere: Min bedste veninde er kristen

Pluralisme og kristen integritet: Erfaringer fra kirken i Asien

(Nyt på tværs  nr. 4-2003)
 
- Vi må lære at hvile i Gud og respektere, at Gud er Gud. At alt ikke afhænger af os i religionsmødet, siger Vinoth Ramachandra, srilankansk sekretær for religionsdialog og socialt engagement i Asien. I dette interview fortæller den 49-årige kernefysiker, der er ansat af den kristne NGO International Fellowship of Evangelical Students, om pluralismens udfordringer til kristen vanetænkning – og om, hvad kirken i Vesten måske kan lære af kristne i Asien.

Læs mere: Integritet i religionsmødet

Iranske Behnam og danske Hartvig er venner på tværs af kultur og religion

 (Nyt på tværs nr. 4-2003)

En af de første danskere, Behnam Pourabolghasem mødte i Dansk Flygtningehjælps Frivillighus i Kolding, da han i efteråret 2001 flyttede til byen efter to år på skiftende asylcentre, var Hartvig. Behnam kunne endnu ikke ret meget dansk. Han var alene, havde ingen venner og var meget bekymret for sin kone og datter, der stadig befandt sig i Iran. Hartvig havde god tid og kom og besøgte Behnam. Det blev begyndelsen til et varigt venskab mellem Behnam, der var opvokset i en muslimsk familie i Teheran og vant til at komme i moskéen som barn, og Hartvig, der var ansat i Indre Mission og opvokset med kirke og missionshus.

Læs mere: Venskab på tværs i Kolding 

Glimt fra 40 års kristent indvandrerarbejde i Skotland

 (Nyt på tværs nr. 2-2003)

Det første, de besøgende ser, når de træder ind ad døren til den skotske kirkes informations- og rådgivningscenter Brønden i Glasgow, er en plakat med   uddrag af Johannesevangeliet kapitel 4 på urdu. Det er beretningen om, hvordan Jesus møder den samaritanske kvinde ved brønden i Sykar og fortæller hende, hvor hun kan finde levende vand.

Læs mere: Levende vand 

Forskellig religion - men samme humor

 (Nyt på tværs nr. 2-2003)

Ingen kan være i tvivl om, at de er meget forskellige: Ellis kraftige rødbrune hår hænger løst ned over hendes skuldre, og hun er iført en kort tætsiddende nederdel. Ruhinas hår er helt skjult under et stort sort tørklæde, der falder ned over de løstsiddende bukser og den pakistanske tunika. Ellis forældre kommer fra Sønderjylland. Ruhinas forældre kommer fra Pakistan. Elli er kristen. Ruhina er muslim.

Læs mere: Ingen hindring for venskab

Christopher Lamb: Notes on Christian-Muslim Relations

(Nyt på tværs nr. 1-2003)

Tidligere interfaith rådgiver Christopher Lamb besøgte fornylig Danmark. Han sammenligner islam og kristendom.

Når man sammenligner kristendommen og islam, er det vigtigt at huske, at de to religioner er asymmetriske. Det er som at sammenligne en hval og en elefant: Der er ligheder, men der er også meget store forskelle...

Læs mere: Tro møder tro

Tillid er noget, der opbygges over tid, siger britisk fredsforsker

(Nyt på tværs nr. 4-2002)

- Der findes ingen genveje til tillid og venskab mellem kristne og muslimer. Mange kristne vil gerne skynde sig frem til trossamtalen, hvor vi drøfter treenigheden og Kristi guddommelighed, men der er størstedelen af Europas muslimer slet ikke endnu. Vores ansvar i vores generation er at skabe kontakt og opbygge tillid, så vi kan begynde at fjerne lidt af den nedarvede mistænksomhed og frygt, som findes på begge sider. - Det siger den britiske islamkender og fredsforsker Philip Lewis, der siden 1985 har været interfaith rådgiver for den anglikanske biskop i den nordengelske by Bradford. I november besøgte han Danmark som hovedtaler på Tværkulturelt Centers efterårskonference i Århus.

Læs mere: Ingen genveje i religionsmødet

I Danmark har vi kun vores familie og vores Gud, siger Rafah og Zainab

(Nyt på tværs nr. 3-2002)

De ligner ikke krigsbørn. Men de har levet med krig, raketangreb og FN-sanktioner det meste af deres barndom. De to kønne 17-årige tvillinger fra Kettinge på Lolland er irakiske muslimer og fortæller hurtigt, livligt og engageret på nuanceret dansk om tanker, holdninger, tro og fremtids­drømme. Man kan ikke høre, at det er mindre end halvandet år siden, at de hørte dansk for første gang.

Læs mere: Tvillingerne fra Bagdad

Religionsdialog er ikke forbeholdt voksne, siger tværkulturel ungdomskonsulent

(Nyt på tværs nr. 3-2002)

Teendialogdage om fordomme og aktivt medborgerskab for unge muslimer og kristne. Klubeftermiddage for muslimske børn i skoleferierne. Morgensamlinger med bibelfortællinger og religionstimer med præsentation af kristendommen for børn, der har en anden religion. Det er blot nogle af de ting, der fylder i tværkulturel ungdomskonsulent Andrew Smiths elektroniske kalender. De sidste syv år har den 36-årige englænder, der er ansat af den kristne NGO Scripture Union, været en hyppig gæstelærer på multi­etniske skoler i den midtengelske by Birmingham, der er kendt for sine tolv moskéer.

Læs mere: Lad de unge komme til

Palæstinensisk far fortæller om børneopdragelse i Libanon og Danmark

(Nyt på tværs nr. 3-2002) 

Ibrahim Uthman har været flygtning hele sit liv. Først i en overfyldt flygtningelejr i Libanon, hvor han er født og opvokset. De sidste 14 år i Danmark, hvor han har boet siden 1988. Ibrahim er palæstinenser. Hans forældre og bedsteforældre var blandt de mange, der i 1948 måtte forlade Palæstina i forbindelse med staten Israels oprettelse. I dag bor Ibrahim i Hillerød sammen med sine kone og fire børn på 10, 8, 6 og 3 år.

Læs mere: Islam mellem to kulturer

Interview med den syriskfødte islamkender Chawkat Moucarry  

 (Nyt på tværs nr. 2-2002)

Alle religioner har mange ansigter. Det gælder også islam og kristendommen, siger den kristne syriskfødte islamkender   Chawkat Moucarry, der var hovedtaler på Tværkulturelt Centers konference Tro på tværs i marts. I dette interview besvarer Chawkat Moucarry nogle af de spørgsmål om islam om kristendom, som han blev stillet på konferencen.

Læs mere: Islams mange ansigter

Ligheder og forskelle mellem kristendommen og islam

(Nyt på tværs nr. 1-2002)

Hvor meget har kristne og muslimer til fælles? Er det 2, 25 eller 80 procent? Det er umuligt at svare på. Og det tjener ikke noget formål at forsøge at sætte procent på, understreger den britiske teolog Colin Chapman fra Near East School of Theology i Beirut. Der er lighedspunkter såvel som forskelle. Begge dele er vigtige. Det er ganske enkelt ikke sandt, når nogle hævder, at kristne og muslimer intet har til fælles.

    

Læs mere: Ligheder og forskelle

(Nyt på tværs nr. 3-2001)

- Jeg er født hindu. Det er min identitet og den måde, jeg ser verden på. Men jeg føler mig ikke anderledes end danskerne. Man kan sagtens være både hindu og dansker, siger Mangat Ram Sharma, der har boet på Nørrebro i 16 år og arbejder som økonomimedarbejder ved Københavns Kommune. Den 41-årige inder kom til Danmark i 1985 fra Kashmir i Nordindien, da han skulle giftes med sin kone Jeevan Lata Sharma, der var opvokset i Danmark. Han er far til tre kønne mørkøjede piger på 16, 13 og 11 år, der alle er født i Danmark.

    

Læs mere: Mangat: Født som hindu

Britisk islamekspert fortæller om 30 års erfaringer fra religionsmødet i England

(Nyt på tværs 1-2001)

 Måske udgør buddhismen en større udfordring for kirken i Vesten end islam, hvis man skal tro den anglikanske kirkes tidligere rådgiver i interreligiøse spørgsmål, dr. Christopher Lamb, der for nylig var på besøg i Danmark i forbindelse med en række temaforedrag i Århus, Nykøbing Falster og København arrangeret af Tværkulturelt Center.

Læs mere: Livets og troens dialog

(Nyt på tværs nr. 3-2001)

Ahmet Arslan viser hjemmevant vej   gennem de lange gange på Institut for Molekylær og Strukturel Biologi på Århus Universitet, hvor han læser kemi og molekylær biologi på andet år. En umiskendelig jysk sprogtone røber, at den karseklippede førstegenerationsdansker har levet størstedelen af sit liv i Århus.

     Ahmet er 20 år og muslim. Han er opvokset i en tyrkisk indvandrerfamilie i Gellerup som den ældste af seks søskende. Om han er dansker eller tyrker kan han ikke svare på. Foreløbig har han både dansk og tyrkisk statsborgerskab.

Læs mere: Ahmet: Islam på dansk

Ægte tolerance har altid en grænse, siger norsk islamekspert

(Nyt på tværs nr. 2-2001)

Tolerance er et af de mest populære men også mest misforståede begreber i dag, siger den norske islamekspert Jan Opsal, der var i København i marts. I denne artikel, der er et uddrag af et foredrag holdt på Tværkulturelt Centers konference TRO OG TOLERANCE, definerer han tolerance som enkeltpersoners eller et samfunds evne og villighed til at bære den byrde, som anderledesheden repræsenterer. Og forstået på denne måde er der altid grænser for tolerance.

Læs mere: Når tolerancen havner i grøften

Mødet med muslimer kan være en positiv udfordring for kirken, siger islamkender

(Nyt på tværs nr. 2-2000)

Når muslimer kommer til de vestlige lande, burde kristne være de første til at byde dem velkommen. Vesten bliver ikke mere kristen af at forsøge at marginalisere muslimer og begrænse deres rettigheder. Tværtimod, siger den britisk/tjekkisk/ jødiske islamekspert Ida Glaser, der besøgte Tværkulturelt Center i april.

Læs mere: Truslen kommer indefra

Om forholdet mellem islammission og diakonalt arbejde

Af Lillian Risum, Gellerup, islamkonsulent

(Nyt på tværs nr. 1-2000)

I Danmark tager det offentlige sig af integrationsprocessen og laver aktiviteter for de etniske minoriteter. Så hvorfor blander kirken sig? Er det mon for at missionere? 

Læs mere: Har kristne en bagtanke?